zaterdag 21 februari 2015

When You Start to Enjoy Being Alone, These 10 Things Will Happen

Some people think of “being alone” as a bad thing. It either means you’re anti-social, or unwanted, neither of which are a good position to be in.


But actually, being alone isn’t’ necessarily a bad thing, as there are a handful of benefits that emerge once you learn to embrace solitude.


I’m not advocating you go all Tom Hanks in Cast Away, because no one can argue the benefits, and the joys, that come along with fulfilling relationships with other people.

But I am saying that once you learn to enjoy being alone, you’re going to grow as a person.

Below are ten amazing things that will happen in your life when you start to enjoy being alone.




1. You’ll get to recharge. Often times when we’re surrounded by other people, we’re expending a lot of energy. Trying to keep others happy, make them laugh, soothe their egos, read their emotions, and all of the other rigors that come along with regular interaction.

It can be mentally draining if you’re constantly connected to other people. A little alone time lets you recharge and take a break from the emotionally and mentally taxing job of constant interaction.

2. You’ll reflect more often. Your life is always moving at a crazy fast pace. So fast in fact, that it’s probably rare when you have a moment alone to sit and reflect on your life.

Being alone gives you the perfect opportunity for a little self reflection. Since you aren’t spending so much time processing the thoughts and feelings of others, it’s the best time to turn your focus inwards.

Solitude provides the perfect environment for reflection.

3. You’ll get in touch with your own emotions. Again, when you’re surrounded by other people all the time, you’re constantly trying to read, and cater to, the other persons’s emotions. So much so, that you could end up losing touch with your own.

When you start to enjoy being alone, you’ll gain a greater perspective for your own emotions. You’ll create a deeper understanding of what makes you happy, what upsets you, and what saddens you.

With that knowledge, it’s then easier to regulate your emotions. But it all starts with understanding how you feel, and that comes from a little bit of solitude.

4. You’ll start doing things you actually enjoy. When you’re constantly in the company of other people, you’re always making compromises in order to find solutions that the entire group can enjoy. And unfortunately, the things you want most, may not always line up with what the group wants.

So it’s easy to enjoy being alone once you realize that doing so gives you more freedom to do the things you actually want to do.

5. You’ll become more productive. Being in the company of other people can be fun and entertaining, but it can also seriously affect your productivity. There are times when the company of other people acts as nothing more than a distraction from getting your work done.

Time spent alone can be some of the most productive time in your life—mostly because there are less distractions, and you can just put your head down and get to work.

6. You’ll enjoy your relationships even more. When you spend time alone on a regular basis, and eventually start to enjoy being alone, you’ll come to find that you also enjoy your relationships with other people even more.

And that’s because the time spent alone gives you a greater appreciation for yourself.

But it also let’s you appreciate all the great things that come from your relationships with other people, most of which you were oblivious to before.

7. You’ll feel more independent. Once you enjoy being alone, you’ll feel more confident in your ability to actually be alone. And that naturally leads to you feeling more independent.

You’ll no longer feel that anxiety, or burning desire for company, once you learn to enjoy being alone. You won’t feel the need for constant interaction with other people, or the anxiety associated with looking around and seeing no one but yourself.

8. You’ll get a break from constantly trying to keep other people happy. Life is filled with relationships, and most relationships only last when both people are kept happy. And that can turn into a draining job depending who that relationship is with. Now, this does’t only apply to personal relationships, but every kind of relationship.

Once you’re alone, the only person’s happiness you have to worry about in that moment, is your own. You can treat yourself to thing that makes you happy, but may have upset someone else.

9. You won’t have to apologize for anything. When you start to enjoy being alone, you’ll quickly see that solitude means you don’t have to keep apologizing for what you’ve done. So often, we do things that end up upsetting other people, or hurting someone else’s feelings, and then have to quickly apologize for it.

But when you’re alone, you don’t have to apologize for anything. And that takes a lot of pressure out of most situations. You get to stop second guessing everything you say, or every move you make because you’re afraid someone is going to be offended, or saddened, and angered.

10. You’ll stop looking for validation. So often we feel we the need to get the “OK” from our friends and family before we take action. We constantly look to other people for advice on what we should do next.

Of course, there are times where it’s not only perfectly acceptable to ask for advice, but downright necessary. But there are also times where we’re perfectly capable of acting on our own, be we instead of looking to others for an answer.

When you start to spend more time alone, you’ll learn to trust your instincts and make decisions without any third party validation.

dinsdag 10 februari 2015

Aspartaam of stevia ? Overdaad is nooit goed.

Met de komst van de stevia lijkt er een wondermiddel gekomen: een vervanger voor suiker of voor het door velen (ten onrechte) verketterde aspartaam die de consument met een gerust hart en naar hartenlust mag consumeren. Maar klopt dat ook? Mogelijk kunnen diabetici en bepaalde ziektes hier een mooi alternatief in vinden mits met gezonde mate gebruikt zoals met alles. Ook ideaal om van je suikerverslaving af te geraken althans...

Wat is Stevia?
Stevia is een natuurlijke intensieve zoetstof afkomstig van de blaadjes van de Stevia rebaudiana, een plant uit Zuid-Amerika. Het zijn de steviolglycosiden, een extract uit de blaadjes, die verantwoordelijk zijn voor de zoete smaak. Deze steviolglycosiden zijn 200 tot 300 keer zoeter dan gewone suiker en bevatten geen calorieën. Stevia is stabiel bij verhitting. Dat wil zeggen dat het ook geschikt is als zoetstof voor gekookte en gebakken producten.

Het mag sinds 2011 in de Europese Unie gebruikt worden. In de Europese wetgeving staat in welke producten het gebruik is toegestaan. Het mag toegevoegd worden aan light frisdranken en light bier, yoghurtdranken, ijs, desserts, vruchtennectar, jam, marmelade, snoep, chocolade, kauwgom, salades, soepen, sauzen en zoetjes. Voorwaarde is wel dat deze producten minder calorieën of geen toegevoegde suikers bevatten. Steviolglycosiden kregen het E-nummer 960 toegekend en behoren tot de categorie zoetstoffen binnen de additieven.

Om misleiding te voorkomen, worden in België ook richtlijnen opgesteld voor de etikettering en reclame rond het gebruik van steviolglycosiden. Toegelaten vermeldingen zijn onder andere “met steviolglycosiden”, “met rebaudioside A”, “met steviolglycosiden uit stevia” of “met zoetstoffen uit Stevia”. Vermeldingen zoals “met stevia”, “met stevia-extract” of “met natuurlijke zoetstoffen” zijn niet toegelaten, omdat ze een verkeerde indruk zouden kunnen wekken. Afbeeldingen van steviabladeren zijn enkel toegelaten als er in de nabijheid verduidelijkt wordt dat het gaat om steviolglycosiden.

Een gezond alternatief voor suiker? 
Stevia bevat geen caloriën, het heeft geen effect op de bloedsuikerspiegel (en kan daarom gebruikt worden door diabetespatiënten) en het is tandvriendelijk.
Het is wel veel duurder dan suiker. Bovendien heeft het een bittere nasmaak die niet door iedereen geapprecieerd wordt.

Het is niet omdat stevia afkomstig is van een plant en dus zogezegd ‘natuurlijk’ is, dat het naar hartelust kan geconsumeerd worden. De aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) van steviolglycosiden is door Europese instanties vastgelegd op 4 mg/kg lichaamsgewicht. Bij een normaal eetpatroon krijgt u niet te veel stevia binnen. Om over de aanvaardbare dagelijkse hoeveelheid heen te gaan zou u meer dan 3 liter light frisdrank met stevia per dag moeten drinken.

• Stevia mag dan geen calorieën bevatten, de producten waaraan het wordt toegevoegd bevatten wél calorieën. Dit komt omdat in het algemeen maar een derde van de suiker vervangen kan worden door stevia, zonder nare nasmaak. Zo bevat de nieuwe Coca-Cola Life dankzij een mix van suiker en stevia twee keer minder calorieën dan de traditionele variant (108 calorieën per 600 ml tegenover 250 calorieën).

• Een product gezoet met andere stoffen dan suiker is niet per se gezonder. Producten waarin zoetstoffen gebruikt worden als vervanger voor suiker behoren tot de lightproducten. Het blijft bovenal belangrijk om te kiezen voor producten die nuttige voedingsstoffen aanleveren. Een laag energie- of suikergehalte maakt nog geen gezond product. 
Wie een gezond gewicht heeft en geen problemen heeft met de glycemie (bloedsuiker) heeft in principe geen nood aan producten met zoetstoffen. Hierbij geldt: het is beter af en toe te genieten van een kleine portie van het gewone (gesuikerde) product dan dagelijks à volonté lightproducten te nemen zonder erbij na te denken.

Beter dan aspartaam? 
Stevia en aspartaam zijn allebei veilige stoffen. Dat aspartaam synthetisch is en stevia gewonnen wordt uit een plant wil niet zeggen dat stevia automatisch ook veiliger is. Allebei de stoffen hebben een E-nummer en zijn dus uitgebreid onderzocht op veiligheid voor ze op de markt zijn gebracht. 
Vorig jaar heeft het Europese Voedselagentschap EFSA in een nieuw rapport  opnieuw bevestigd dat aspartaam veilig bij de huidige aanvaardbare dagelijkse inname (ADI). De huidige ADI bedraagt 40 milligram per kilo lichaamsgewicht. Om die ADI te overschrijden moet een volwassene van 75 kilo dagelijks meer dan 16 blikjes frisdrank met aspartaam drinken. De ADI is niet van toepassing op patiënten met stofwisselingsziekte PKU (fenylketonurie), omdat zij zich moeten houden aan een dieet met lage doses fenylalanine (een van de afbraakproducten van aspartaam).
Een persoon van 60 kg mag volgens deze norm 2400 mg aspartaam per dag nuttigen. Eén liter Cola Light bevat 240 mg aspartaam. Dit wil zeggen dat deze persoon meer dan 10 liter van deze frisdrank zou moeten drinken om de ADI te overschrijden. Bij kinderen, met een lager lichaamsgewicht, ligt deze dagelijkse inname heel wat lager dan bij volwassenen. Kinderen mogen bijvoorbeeld dagelijks 0,5 liter suikervrije frisdrank drinken, andere bronnen zoals yoghurt, platte kaas,… niet meegerekend.
Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde dagelijkse inname bij de doorsnee bevolking 2 tot 3 mg/kg bedraagt. De hoogste waarden die werden gemeten situeren zich tussen 7 en 10 mg. Hieruit blijkt dus dat onze dagelijkse inname duidelijk lager is dan de ADI. Een voordeel van aspartaam ten opzichte van stevia is dat aspartaam alle suiker in een product kan vervangen, frisdranken met aspartaam bevatten hierdoor nagenoeg geen calorieën. Stevia heeft bij wat hogere concentraties een dropachtige nasmaak. Dat verandert de smaak van een product te veel. Daarom kan stevia maar een derde van de suiker in frisdranken vervangen.

zondag 8 februari 2015

Are your bad habits killing you slowly ?

Why i don't like to site down too long ? Test revealed that women has likely more chance too become diabetes type 2 risk from sitting too much. 
Research has revealed that women who remain sitting down for long time periods each day tend to have a higher type 2 diabetes risk, but the same association was not evident in men.
The researchers said that women who are inactive for the majority of the day had a higher risk of showing the early metabolic defects which become a precursor for type 2 diabetes compared to those who are sitting less.
The researchers evaluated more than 500 women and men from the age of 40 with regards to the length of time seated over the duration of 1 week, assisted by tests on the amount of certain chemicals in the bloodstream which are associated with metabolic dysfunction type and 2 diabetes. Women that spent the longest time seated had higher insulin levels, and also higher C-reactive protein levels and chemicals released by the abdomen’s fatty tissue, such as interleukin6 and leptin, suggesting inflammation problems.
The research showed that the connection between type 2 diabetes risk and sitting time was much higher in women compared to men, but couldn’t determine the reason why there was a difference between genders, though it was suggested that women may possibly snack more frequently compared to men when inactive, or because men are likely to get involved in more robust activity once they do get active.
The research offers important evidence that longer amounts of time seated has a negative effect on chronic low-grade inflammation and insulin resistance in women yet not men and that this effect is found no matter the amount of exercise. This demonstrates that women meeting recommended half an hour of exercise each day can still have compromised health if sitting down for the remainder of the day.