zondag 13 december 2015

Yoga het meest succesvolle commerciële product van de 21e eeuw

Een onderzoek te doen naar de yoga industrie: Wat ik vond had ik niet verwacht! Zie de resultaten van mijn onderzoek in deze verrassende yoga infographic.
Yoga is gebaseerd op de Hindoeïstische leer van eenheid van lichaam en geest. Het is daarom misschien niet meteen een fenomeen waarbij je denkt aan 'booming business'. Toch is dit al de realiteit in landen als de Verenigde Staten en Japan, waar de yogi's de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond schoten. De Amerikaanse yogi’s spendeerden het afgelopen jaar $10.3 miljard dollar aan yoga. Dat is een toename van 87% over de afgelopen 5 jaar. 
Het is tijd om te kijken waar deze populariteit vandaan komt. Hoe ziet de gemiddelde yogi eruit? Hoeveel geld gaat er om in deze business? En waarom is yoga zo'n gigantisch groot succes? 
 Deze infographic bestaat uit 4 op zich staande secties:
  • De opkomst van de yoga industrie 
  • Het profiel van de yogi 
  •  Must knows over yoga
  •  De drijvende kracht achter het succes


De miljarden business van Yoga
Gemaakt door dr-discount en strech.nl



Deel 1: de opkomst van de yoga industrie

‘Yoga het meest succesvolle commerciële product van de 21e eeuw’

Volgens de internationale yoga federatie zijn er ruim 300 miljoen yogi’s wereldwijd. In de VS groeit het aantal personen die aan yoga doen elk jaar met 20%. In Japan is de groeiratio nog hoger. In deze consumptiemaatschappij groeide het aantal yogi’s met 400%. In vijf jaar tijd steeg het aantal yogi’s van tweehonderdvijfennegentig duizend naar één miljoen tweehonderdtwintig duizend!
Al deze newbies die zich massaal in een yogabroek hebben gehesen, geven flink wat geld uit aan hun nieuwe hobby. Of moet ik zeggen nieuwe levensstijl?  Want als je eenmaal in de scene terecht bent gekomen ga je al snel aan de superfoods, green juices en koop je dure yogabroeken en accessoires. Deze nieuwe levensstijl kost geld. Veel geld. Een losse yogales kost gemiddeld 15 euro per les, een green juicer over de 100 euro en superfoods als maccapoeder, hennepseeds en goji bessen zijn peperduur. 
Yogi’s zijn bereid om ruim 95 dollar te spenderen aan een yogabroek. De yoga legging van het merk Lululemon is de nummer één best verkopende yoga broek op Amazon. Mijn eigen yogabroek kost ruim 50 euro en dat vind ik al veel, maar blijkbaar is er een grote groep yogi’s die bereid is om veel meer geld uit te geven aan yoga wear.
Tegenwoordig zijn luxe resort en all-inclusive vakanties met een vijfsterrenbuffet en uitzicht op de oceaan niet meer de bestemming waar de yuppen en expats naartoe gaan. Nee, het is veel hipper om lekker te detoxen in een yogaretraite of je te laten verwennen in een luxe villa met massage, meditatie- en yogalessen. 
In de VS zijn de uitgaven in de laatste vijf jaar met 87% toegenomen. De yoga industrie is een miljoenen markt en één van de snelst groeiende economieën. Veel landen volgen deze trend. Dit is wel ironisch want yoga is juist geboren uit de principes van het Hindoeïsme waar het bereiken van Nirvana het hoogste was en niet het volgen van een peperdure workshop van een bekende yoga celebrity. 
Yoga van nu is een sterk gecommercialiseerde hobby en wordt met name uitgevoerd door Gooise vrouwen en directeuren, die er niet wakker van liggen als ze als ze 100 euro moetenneerleggen voor een yogabroek.
De globalisering van yoga heeft ook zijn positieve kanten: yogatoerisme zorgt voor veel banen in ontwikkelingslanden als Thailand, Indonesië en India. Ik ben nu op Bali en er zijn hier talloze yogascholen die alleen maar Indonesisch personeel hebben. Daarnaast vergoot yoga de bewustwording van iedereen die het beoefent en dat maakt de wereld mooier. Ik juich de groei van yoga om deze redenen toe en neem de commercialisering van yoga daarbij voor lief.

Deel 2 het profiel van de yogi 

Naast mij op de mat staan niet meer alleen pezige bleke vrouwen en fanatieke benige yogi’s. Ook slungelige jonge meiden, snelle zakenvrouwen en moeders met een klein buikje, staan te wiebelen in de standing split…
Yoga wordt steeds populairder. Mijn favo neef met stijve ledematen waarvan ik nooit had verwacht dat hij ooit het woord down-ward-dog in zijn mond zou nemen, staat nu 3 keer per week in een strak yoga broekje op de mat. Vriendinnen die vroeger fanatiek op cardiomachines in de sportschool stonden, fietsen nu gezellig mee naar de yogastudio. En als ik schuin achter mij kijk, zie ik zelfs mijn vader zijn best doen in de zaal. Dit alles zet mij aan het denken, wie is nou de yogi van nu? Wordt yoga tegenwoordig beoefend door alle lagen van de maatschappij? Vind je ook een Fatima of Surinaamse Winston op de mat?
Terug naar mijn vraag: ‘Wie is nou de yogi van nu?’ Bij gebrek aan cijfers in Nederland, heb ik voor mijn onderzoek de cijfers van het Amerikaans National Center for Biotechnology (NCBI) gebruikt. Ook al is de demografische samenstelling van de VS niet hetzelfde als die van Nederland, geven de cijfers wel een beeld van de toekomstige trends in Nederland. Onze opkomende nationale hobby yoga is ten slotte ook uit Amerika overgewaaid. 
Wie is de yogi van nu?
De vrouw in de menopauze die op zoek is naar haar ware zelf, is niet meer de enige die fanatiek yoga beoefent. Nee, yoga wordt beoefend door een groot deel van de vrouwelijke bevolking. 82% van de yogi’s is vrouw en slechts 18% man. Het percentage mannelijke yogi’s is hard aan het stijgen. Als ik naar mijn neef en andere fanatieke mannen op de mat kijk, voorspel ik dat we binnenkort van nog meer mooie bezwete mannen op de mat kunnen gaan genieten.
Elke leeftijdsdemografie is vertegenwoordigd op de yoga mat. 82% is tussen 18 en 54 jaar. 41% van de yogi’s is tussen de 18 en 34 jaar en de groep tussen de 35 en 54 jaar telt eveneens een percentage van 41%
Kortom: DE yogi is vrouw en bijna elke leeftijdscategorie doet aan yoga. 
Rijk en hoog opgeleid, klinkt als de ideale partner 
DE yogi is rijk én hoog opgeleid. In mijn vorige post heb je er al over kunnen lezen. Het zal zeer waarschijnlijk zijn dat de yogi die naast jou op de mat staat flink wat geld te besteden heeft. Ruim 45% van de yogi’s verdienen namelijk meer dan $75.000 per jaar. De stelling dat je misschien wel een advocaat, chirurg of rechter naast je op de mat hebt staan klopt, want wat blijkt? Ruim 78% van de yogi’s heeft een Universitaire of hoge opleiding genoten.
Gemiddeld geeft de yogi 500 dollar per jaar uit aan yogalessen en yogaproducten zoals: yogabroeken, yogamatten en speciale handdoeken die precies op je yogamat passen. De spenderende yogi’s blijven naast ‘green juices’, peperdure superfoods en ander gezond voer ook lekker geld uitgeven aan een goed stuk vlees, want tegen de verwachting in blijkt dat slecht 12% van de yogi’s vegetarisch eet.
Wist je trouwens dat de hoog opgeleide yogi soms toch niet zo goed kan spellen…..Volgens Google Adwords zoekt zij 1200 keer per maand naar het woord ‘Jogi’ J
Geen hippies meer op de mat
Het beeld van de yogi moet ik flink bijschaven. Wie had nou verwacht dat mensen die misschien wel 5x per week in de studio staan om innerlijke rust te vinden en meer spiritueel te zijn, buiten de studio veel geld uitgeven aan yogaspullen. Nee, yogi’s zijn niet meer de wazige hippies uit de jaren 60. En ironisch genoeg zouden deze hippies het nu niet eens meer kunnen betalen. De huidige yogi is hoog opgeleid, verdient goed en geeft graag geld uit.

Deel 4 de drijvende kracht achter het succes van yoga
Yoga is booming. Alleen al in Nederland lopen er meer dan 600.000 yogi’s rond, en dat aantal stijgt nog steeds stevig. Yogascholen schieten als paddenstoelen uit de grond.
Op Instagram en Pinterest zie je niet meer alleen pics van selfies, schattige huisdieren en pasgeboren baby’s. Nee tegenwoordig ‘sharen’ we ons hypergezonde ontbijt En onze yogaposes! 
Kijk eens op je fb wall. Je wordt doodgegooid met raw food recepten en grassap. En wie heeft er nou niet eens een keer een ‘quote of the day’ gedeeld. Op Facebook wordt je pas gewaardeerd als je regelmatig iets nobels quote of als je er een yogapose tegenaan gooit.
Bovendien geven yogi’s steeds meer geld uit aan accessoires en lessen!
Waarom is yoga zo populair?
Hoe is het mogelijk dat yoga zo hard groeit? Het wordt hieronder uitgelegd. Ik noem ze de 4 Chakras :)
  1. De yogi praat graag over yoga (mond op mond reclame)
Eén verklaring voor het succes van yoga is dat yogi’s er veel over praten. Yogi’s zien yoga vaak meer als een levensstijl dan als een fysieke activiteit. Een levensstijl die hun spiritueler maakt en zich goed over zichzelf laten voelen. En als je goed voelt wil je dit natuurlijk delen!
Meer mensen gaan aan yoga doen! Want als je de hele dag instragram foto’s van awesome yogaposes voorbij ziet komen, of tweets van mensen leest die zich geweldig voelen na yoga, of ads ziet met hippe yoga kleding… dan gaat het bij jou natuurlijk ook een beetje kriebelen.
1 ) Gezondheidshype
De enorme gezondheidshype dat de laatste jaren in de samenleving speelt is ook een grote trigger. Diëten – paleo, eiwitrijk, enzovoort – zijn big business geworden, en iedere maand is er een nieuw soort superfood op dat markt. Dit is intressant maar ook verwarrend: doordat er zo veel verschillende ideeën en theorieën zijn over wat nu écht gezond is, weet niemand meer precies waar hij aan toe is. Moet je nou wel of geen vetten eten? En dat vasten, is dat nou wel of niet een goed idee? 
Dat is waar yoga om de hoek komt kijken. Het is namelijk maar van weinig dinngen zó duidelijk dat ze gezond zijn! Zelfs artsen schrijven yoga voor aan mensen met blessures en stressproblemen. Yoga past dus niet alleen perfect in deze gezonde tijdgeest, het is ook nog eens extra populair omdat iedereen die eraan begint direct merkt hoe ontspannend en heilzaam het is. 
2) Toegankelijkheid
Vroeger moest je naar een spacy ashram en heel vroeger moest je naar India voor yoga. Nee tegenwoordig is het anders. Yoga is toegankelijk!
Je kunt goedkoop en eenvoudig aan instructies komen: YouTube staat bol van de instructiefilpjes, er zijn talloze yogaboeken en in Den Haag heb je drie yogascholen naast elkaar staan. Je kunt yoga letterlijk overal doen! Op werk, thuis, op het strand of in het park. Alles wat je nodig hebt is een matje, een hemdje en – uiteraard – een comfortabele yoga broek. 
3 ) Trendy en hip 
Yoga is HIP. Het is alleen niet meer voor zweverige hippies en vage goeroes. Ga maar na: filmsterren en modellen als Christy Turlington, George Clooney en Miranda Kerr delen hun yogaverhaal in tijdschriften. Bekende merken als Nike en Stella McCartney ontwerpen yoga kleding en yogabroeken voor dames en heren. Met zo’n enorme industrie, waar zo veel geld in rondgaat, is het helemaal niet verrassend dat steeds meer mensen met yoga in aanraking komen.
Deze vier chakra’s zorgen voor de groeiende populariteit van yoga en het einde is nog niet in zicht.
En het fijne is, dankzij die groeiende populariteit komen er steeds meer yogascholen bij, zijn er meer mooie yogabroeken te koop en is er steeds meer informatie over beschikbaar. Heerlijke voor iedereen die van yoga houdt.
Met dank aan dr-discount.nl voor het sponsoren van de kosten van de illustraties.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten