vrijdag 5 juni 2015

Tips om acrylamide te verminderen bij het bakken en frituren van voeding | gezondheid.be



TIPS Acrylamide is een natuurlijk bijproduct dat ontstaat tijdens het bakken of frituren van bepaalde zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals chips, frietjes, koekjes, beschuit, peperkoek, ontbijtgranen, toast, brood en pizza. Ook koffie, koffievervangers (bv. chicorei), popcorn en chocolade bevatten acrylamide.
Deze stof is door de Wereldgezondheidsorganisatie als waarschijnlijk kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hoe wordt acrylamide gevormd?
Acrylamide ontstaat bij de bruinkleuring van een voedingsmiddel, bijvoorbeeld het bakken van een bruine broodkorst. Hoe langer en hoe heter iets wordt gebakken, hoe meer acrylamide er wordt aangemaakt.
In gestoomde of gekookte aardappelen en groenten komt dus geen acrylamide voor. Ook in vis of vlees dat gebakken wordt, zit er geen acrylamide. Deze producten moeten soms net goed gebakken worden om eventuele bacteriƫn te doden.

Hoe kan ik de aanmaak van acrylamide verminderen ?
Door levensmiddelen als frietjes, chips, koekjes, koffie en koffievervangers met mate te consumeren, kunt u uw blootstelling aan acrylamide beperken.
Om de aanmaak van acrylamide bij het bakken en frituren tegen te gaan, vindt u hieronder praktische tips.

source=

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen