zaterdag 1 maart 2014

Stevia: sluipmoordenaar of reddende engel?

Na jarenlange ‘vergiftiging’ in onze voeding met onder meer aspartaam is dit nieuwe zoetmiddel in korte tijd razend populair geworden, maar is het wel zo gezond als wordt beweerd?

We hebben het altijd over stevia, maar dat is eigenlijk niet terecht omdat stevia een geslacht is van de Asteraceaefamilie en 240 verschillende soorten omvat. De zoete stevia die we bedoelen is eigenlijk de Stevia rebaudiana en wordt ook wel honingkruid genoemd vanwege de zoete smaak. Oorspronkelijk komt Stevia rebaudiana uit het tropische Zuid Amerika.

In Japan en Brazilië zijn de mensen al eeuwenlang bekend met de zoete eigenschappen van dit plantje. Enkele decennia terug is de industrie erin geslaagd om de zoete moleculen, steviolglycosiden genaamd, uit de steviaplant te distilleren. Steviolglycosiden zijn 300 keer zoeter dan suiker en lijkt het antwoord op alle giftige zoetstoffen zoals aspartaam, sucralose en asculfaam-K. Deze giftige zoetstoffen kunnen niet door het lichaam worden afgebroken met alle bijwerkingen van dien.

Hoewel stevia caloriearm is, denkt je lichaam na inname wel geconfronteerd te worden met suiker en anticipeert hierop door een stijging van de feelgood neurotransmitter serotonine te verwachten. Wordt stevia toegevoegd aan een middel dat van nature koolhydraten bevat, dan is dit niet zo’n probleem. Wanneer het gaat om frisdrank, kan je lichaam op het verkeerde been gezet worden en door een tekort aan suiker in de voeding een neurotransmitterdip krijgen. Een dip in de neurotransmitters vertaalt zich in een honger gevoel omdat je lichaam serotonine nodig heeft, waardoor je kunt gaan snaaien. In je bloed zit altijd 5 gram glucose en dat mag niet lager worden omdat je hersenen anders niet meer kunnen functioneren. Een suikerverslaving valt af te leren.

De steviaplant mag dan zogenaamd natuurlijk zijn, de witte stevia in vloeibare of poedervorm is dat absoluut niet. Het groene plantje bestaat voor 10% uit steviosides en wordt door de industrie geconcentreerd. De meeste witte poeders bestaan voor 80 – 90% uit steviociden. Het groene plantje zelf is ‘slechts’ 35 – 45 keer zoeter dan tafelsuiker en bevat tal van mineralen en hulpstoffen om de stevia geneeskrachtig en voedend te maken. De witte stevia is zwaar bewerkt en ontdaan van de krachtige hulpstoffen die moeder natuur ons schenkt om stevia in het lichaam te verwerken. Met andere woorden: we kunnen beter kiezen voor de groene stevia en de witte laten staan.

Vaak wordt de witte stevia gecombineerd met maltodextrine omdat stevia een bittere nasmaak heeft en velen hier niet aan kunnen wennen. Maltodextrine is echter een verdacht product omdat bij de productie hiervan chemicaliën en bleekmiddelen komen kijken, afgezien van het feit dat het ook vaak van genetisch gemanipuleerde oorsprong is.

Stevia is sinds juli 2011 toegestaan in de EU en heeft het e-nummer E960 gekregen, nadat het een tijd lang verboden was geweest omdat de Belgische professor J. Geuns een vergunning had aangevraagd om stevia te mogen verhandelen. Onderdeel van een vergunningsaanvraag is dat er bewezen moet zijn dat het product veilig is, en deze onderzoeksresultaten waren nog niet beschikbaar en dus werd de aanvraag afgewezen. Inmiddels zijn er ook grote fabrikanten zoals Coca Cola die met stevia werken. Het vermoeden bestaat dat de EU gezwicht is onder de druk die de grote bedrijven hebben uitgeoefend om stevia als zoetmiddel te mogen inzetten. Aspartaam komt in een steeds kwader daglicht te staan en dat merken deze bedrijven aan de omzet. In Nederland is Coca Cola nog niet met stevia gezoet omdat de smaak per land wordt aangepast.

Stevia wordt door velen als de heilige graal gezien, maar er zijn meerdere alternatieven die niet schadelijk zijn voor de gezondheid.

Gezonde zoetmiddelen zijn:

Palmsuiker
Kokosbloemsuiker
Honing
Groene steviapoeder

De bovenstaande middelen zijn prima te gebruiken omdat ze rijk zijn aan vitamine C, magnesium, kalium, natrium, ijzer en zink. Gebruik echter alle zoetstoffen met mate. Het is eigenlijk de vraag waarom alles zo zoet moet. De hang naar zoet is prima binnen enkele weken af te leren. De zoete smaak is makkelijk aan te leren en daar blijven veel mensen in hangen. De industrie stopt namelijk erg veel suiker in voeding voor kinderen en daarmee creëren ze levenslange klanten.

Witte stevia is vele malen beter dan de chemische zoetstoffen aspartaam, sucralose en asculfaam-K, maar ik raad in eerste instantie aan om de zoete smaak te ontwennen en palmsuiker te gebruiken, eventueel aangevuld met de groene stevia om toch de calorieën te beperken. Witte stevia laat ik persoonlijk liever in de winkel achter.


Met dank aan,
Bron:

ahealthylife.nl

Voeding en gezondheid - aHealthylife.nl


Conclusie healthcares.be =


Witte stevia met inuline of erythritol lijkt me laxerend te werken. De darmen zijn dit niet gewoon maar het is ziek worden van de suiker of met mate half en half gebruiken. Kwaliteits stevia is de groene blijkbaar en in eerste instantie dacht ik dat zelfs deze www.steviazoetstof.be nog best haalbaar was en dat de bewerkingsprocessen ook wel verschillen waardoor er meer verloren gaat. Alles met mate maar mijn darmen moeten is goed gereinigd worden met al die vervuiling in omgeving en voedsel. Door de goeie gewoontes te onderhouden moet je lichaam op een bepaald moment af van misschien wel jarenlange opgeslagen gifstoffen van tandvullingen of via afbraak van vet rond je buik. Het echte verschil met aspartaam is dat witte stevia wel bewerkt is maar er niets aan toegevoegd is of enig kunstmatigs iets aanwezig is ... . Tenzij je natuurlijke dragers zoals inuline bv. ook wil gaan stigmatiseren kan ik enkel beamen dat het bijgevoegd word om het beter doseerbaar te maken. Beter dan 97 % maltodextrine en 3 % stevia in je pot lijkt me zo. Het is in ieder geval een goeie stap in de juiste richting voor velen. Ik raad enkel aan om op te passen met de chocolade stevia en de juiste combinatie op te zoeken van voedingsgewoontes. Is heel erg complex allemaal maar voel je goed in je vel. Ook al lijkt het je soms niet goed af te gaan om gezonder te leven , op termijn loont dit zeker wel. Als je liever dag in , dag uit je suikershots nodig hebt of scheut alcohol dan kies ik voor mijn scheut gezondheid en probeer meer en er gezonder te zondigen. 1 glas alcohol in je zetel 's avonds met liefde opgedronken zal het verschil niet maken maar toch. Bio - chips is dan ook niet echt de vervanger van chips in feite. 
Healthcares.be

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen