zondag 26 januari 2014

Vlees kan darmkanker veroorzaken

Wil je deze nieuwsbrieven ook ontvangen welke uitstekend zijn en mss u behulpzaam zijn , gelieve hier dan in te schrijven ,

Beste lezer,
Ik was deze week op bezoek bij mijn vader en die wist me te melden dat je van vlees darmkanker kunt krijgen. Hij had dit zelf in de krant gelezen. Inderdaad, ik hoefde niet lang te zoeken of de berichten kwamen ook mij onder ogen. Volgens de onderzoekers van de Universiteit van Gent zou dit komen door het aanwezige heemijzer. Planten bevatten driewaardig “non-heemijzer” en dieren hebben deze vorm van ijzer omgezet in een voor mensen makkelijker opneembare vorm, het tweewaardige heemijzer. Ik vind dat die onderzoekers erg voorbarig zijn met hun conclusies. Ik kan ook concluderen dat de diabetes die cola kan veroorzaken zou kunnen komen door het water in deze substantie.
Professor S. de Smet, die het onderzoek heeft geleid, blijkt spreker te zijn geweest op een lezing over vegetarisch leven. Zou dat het een en ander verklaren? In vlees zitten tegenwoordig erg veel toevoegingen, zoals het conserveermiddel nitriet en dat is te herkennen aan het E-nummer E249. Nitriet is niet bevorderlijk voor de gezondheid. Een ander probleem is dat de dieren tegenwoordig geen omega 3-rijk gras meer krijgen te eten, maar omega 6-rijk graan. Omega 6 stimuleert ontstekingen in het lichaam, en dus ook in de darmen. De ontstekingsstoffen die in de darm ontstaan kunnen via de bloedbaan overal ontstekingen in het lichaam op gang helpen; helaas ook in de hersenen, met soms depressie als gevolg. Om het onderwerp af te sluiten: mocht heemijzer schadelijke gevolgen geven in de darmen, dan kun je volgens onderzoekers van de Universiteit van Wageningen er maar beter wat bladgroen bij eten. Het chlorofyl, oftewel bladgroen, heft de mogelijk schadelijke gevolgen van heemijzer op.
Afgelopen zondag heb ik weer een Goede Voeding Basiscursusdag gegeven. Ik heb een groep van bijna 30 mensen weer wegwijs mogen maken in het doolhof van voeding en gezondheid. Steeds vaker krijg ik de vraag of ik de cursus niet ook op locatie wil komen geven. Dat wil ik zeker! Heb je een groep van 10 of meer personen, of wil je in je bedrijf een eendaagse cursus? Ik kom graag vertellen hoe je gezonder kunt leven. Voor bedrijven is dit erg interessant, want als het personeel gezonder leeft wordt het energieker en daardoor wordt de kans op uitval kleiner. Ziektepreventie door de juiste voeding! Neemhier een kijkje als je meer wilt weten en neem gerust contact met me op voor meer informatie!
Een ontspannen week,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl
BRON = nieuwsbrief van 
Juglen Zwaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten