zondag 29 september 2013

VERLEIDINGEN WEERSTAAN



Verleidingen


We willen graag afvallen maar we worden constant blootgesteld aan verleidingen: Een feestje, uit eten, boodschappen doen of naar de bouwmarkt gaan… Overal zien we eten. Ik geef jullie graag tips om verstandig met deze verleidingen om te gaan.


Nee zeggen is lastig
De omgeving vindt het altijd “gezellig” als je meedoet. Op zo’n moeilijk moment komt het neer op jouw wilskracht: meedoen is altijd jouw eigen keuze. Gaat het toch een keer mis, wees dan niet te streng voor jezelf. Misstappen maken we allemaal wel eens, dus probeer je niet schuldig te voelen en geef de moed niet gelijk op, houd je doelstelling voor ogen. Alles heeft zijn tijd nodig en van fouten kunnen we een hoop leren.
Zondigen is geen ramp 
Probeer na een keer zondigen altijd zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Sta even stil bij waar en waarom het mis ging. Om jezelf daarbij te helpen, kun je bijvoorbeeld een consumptiedagboek bijhouden. Daarin kun je gemakkelijk patronen in je eetgedrag nazoeken.
Probeer je gedrag de volgende keer te herkennen, zodat je hierop kunt inspelen. Nogmaals: van fouten kun je leren. Belangrijk is dat je eerlijk bent tegen jezelf. Je hoeft jezelf dus niet te straffen, maar je moet ook geen excuses verzinnen tegenover jezelf. Houd je aan de gemaakte afspraken.
Controle, ritme en regelmaat
Met behulp van controle, zoals hierboven beschreven, ritme en regelmaat ontwikkel je een gewoonte. Maak haalbare afspraken met jezelf, op die manier kun je je zelfvertrouwen verbeteren. Benader je nieuwe eetpatroon positief. Denk dus niet aan alles wat je níet kunt eten, maar juist aan wat je allemaal wél mag eten.
Versterk je motivatie
Ook bij jou levert het veranderen van je eetpatroon ongetwijfeld moeilijke momenten op. Moeilijke momenten zijn bij veel mensen bijvoorbeeld: het klaarmaken van de maaltijden, lekkere trek tussen de maaltijden in, het weerstaan van bepaalde voedingsmiddelen, het doen van boodschappen en het opbergen hiervan. Probeer je motivatie voor ogen te houden, juist op de momenten dat je op het punt staat je eigen regels te doorbreken. Waarom wilde je ook alweer gewicht kwijt? Deze motivatie moet je er op moeilijke momenten doorheen slepen.

10 tips om verleiding te weerstaan:
  • Als je zin hebt in iets lekkers maar eigenlijk niets wil eten, poets je tanden
  • Zoek 10 minuten afleiding, vaak ben je het dan al vergeten 
  • Vraag je af of deze voeding bijdraagt aan het doel dat je wil bereiken 
  • Zoek een lekker, vitaal alternatief voor je fatale voeding 
  • Las een eetmoment in voordat je boodschappen gaat doen en werk met een boodschappenlijstje, wat er niet op staat hoef je ook niet te kopen 
  • Haal jouw favoriete voedingsmiddelen alleen met hoge uitzondering in huis 
  • Beloon jezelf (niet met eten maar met iets leuks) en geniet wanneer je het ook echt hebt verdiend 
  • Door onregelmatigheid val je gauw terug in oude patronen, dus blijf in je ritme 
  • Blijf voldoende water drinken. Zet een kan op je bureau of aanrecht en neem je flesje water mee in de auto. Drink 1 ½ liter door de dag heen 
  • Ook al ging je de mist in, begin NU opnieuw, terug naar de basis. Pak ritme en regelmaat weer op en maak de dag vervolgens keurig af, zoals je met jezelf hebt afgesproken. 

Succes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten